Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

103pq

O Fórum Nacional de Cursos de Geologia e as Diretrizes Curriculares Nacionais: histórico e perspectivas

Versão integral PDF

Celso Dal Ré Carneiro
Departamento de Geociências Aplicadas ao Ensino, Instituto de Geociências,
Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.



Abstract The National Forum of Geology Courses and the National Curriculum Guidelines: history and perspectives. Professional training in Geology is intended to supply activities that can be viewed as typically linked to the State. Therefore, clear rules are essential for the operation of undergraduate courses in Geology and Geological Engineering, as the National Curriculum Guidelines (NCGs) approved 2012 by the "Conselho Nacional de Educação" (CNE). The decision is mainly based on documents from the National Forum of Geology Courses (NFGC). Community expectations were probably met, because concerns and expectations of teachers, professionals and students have been considered. This article for the event "Interfaces of Geosciences and Education: 40 years of experience (1973-2013)" aims to review the decisive role of FNCG. The role played by the Forum can be partially explained by an expansion and sharing of concerns among the Forum components. The orientation given by NCGs may inspire restructuring of curricula, new configurations and changes in course design. Innovative teaching projects, with emphasis on fieldwork as an essential training tool for geologists, associated to laboratory studies and intensive bibliographic activities, can replace ancient rigid and detailed models of curricula and specification of classroom hours. A consequence will be an improvement of the interaction with professional regulatory bodies, and more effective guidelines for a periodical evaluation of the courses. Citation:Carneiro C.D.R. 2014. Fórum Nacional de Cursos de Geologia (FNCG) .Terræ Didatica, 10(3):191-203. <http://www.ige.unicamp.br/terraedidatica/>.


Keywords: Curriculum Guidelines, curricula, higher education, Geology, Geological Engineering, university, professional regulation, pedagogical project.


Resumo A formação profissional na área de Geologia destina-se a suprir um campo de atividades tipicamente ligadas ao Estado. Esse fato acentua a importância de regras claras para funcionamento dos cursos de graduação em Geologia e Engenharia Geológica, representadas pelas Diretrizes Curriculares (DCNs), aprovadas pelo Conselho Nacional de Educação (CNE) em 2012. A decisão aproveita grandemente as proposições do Fórum Nacional de Cursos de Geologia (FNCG) e atende às preocupações e anseios de docentes, profissionais e estudantes. Este artigo do evento "Interfaces Geociências e Ensino: 40 anos de experiências (1973-2013)" examina, em perspectiva, a contribuição para as DCNs de um grupo de professores e alunos voltado para renovação no ensino superior de Geologia formado na USP em 1973. As DCNs mantêm várias recomendações relevantes da orientação precedente – o Currículo Mínimo –, e introduzem orientações para reconfigurar cursos, reestruturar currículos e mudar concepções. A ênfase ao trabalho de campo como ferramenta imprescindível de formação de geólogos, associada ao laboratório e intensivo estudo bibliográfico, pode levar a projetos pedagógicos inovadores, em substituição a rígidos modelos de currículos e cargas horárias. Além da consequência esperada – profissionais mais bem preparados – haverá melhor interação com órgãos de regulação profissional (sistema CREA-CONFEA), e orientações mais eficazes para a avaliação periódica dos cursos.


Palavras-chaves: Currículo mínimo, Educação Superior,v Engenharia Geológica, universidade, regulamentação profissional, projeto pedagógico, mudança curricular.

 

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: