Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

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Método científico e controvérsias nas Geociências

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José Roberto Serra Martins
Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino e História de Ciências da Terra, IG-Unicamp. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, São João da Boa Vista, SP.
Celso Dal Ré Carneiro
Instituto de Geociências, UniversidadeEstadual de Campinas,
Campinas, SP.

ABSTRACT The Scientific Method and Controversies in Geosciences. This article is a first step of a walk towards building a proposal for a Geosciences curriculum in higher education. The discussion starts from the fact that controversies are fundamental to any science, and the debate is essential for questioning the principles and improving a conceptual training process. This article aims to demonstrate that the fluidity of today's world exerts an effective action over science, helping to break down the metanarratives and to reveal essentialisms. A subdivision of the history of Geosciences into periods is also presented, as a limited tool to reach understanding. This paper proposes that every scientist should assume a social function distinct from the current one, bringing to the center of the debate the voices of people situated at the margins of knowledge, while he/she can democratize in society the results of his/her experiences. This may enable the common citizen to agency his/her own demands, based on this knowledge.Citation: Martins J.R.S., Carneiro C.D.R. 2014. Método científico e controvérsias nas Geociências. Terræ Didatica, 10(3):240-249. <http://www.ige.unicamp.br/terraedidatica/>.


Keywords:


RESUMO Este artigo representa o primeiro passo de uma caminhada na direção de proposta original de um currículo de ensino superior em Geociências. Partindo do fato que as polêmicas são basilares a qualquer ciência, sendo o debate fundamental ao questionamento dos princípios e ao processo de formação conceitual, e que as periodizações históricas das Geociências constituem instrumentos de alcance limitado à sua compreensão, este artigo visa demonstrar como a fluidez está a atuar sobre as ciências, ajudando a derrubar metanarrativas e desvelar essencialismos. Este trabalho propõe que todo cientista deva: (a) assumir função social diversa da atual, ao trazer, para o centro do debate, vozes dos que estão à margem do saber; (b) democratizar os resultados de suas experiências junto à sociedade, possibilitando ao cidadão comum agenciar suas próprias demandas, tomando por base este conhecimento.


PALAVRAS-CHAVES: Controvérsias em Geociências; Pós-colonialismo; A fluidez afetando as Ciências

 

 

 

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