Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

v10-1p

Como fazer relatórios em Geociências

Versão integral PDF

Fernanda Quaglio
Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro

Carlos H. Grohmann
Instituto de Energia e Ambiente, Divisão Científica de Tecnologia de Petróleo, Gás Natural e Bioenergia. Av. Prof. Luciano Gualberto, 1289, Cidade Universitária, São Paulo

Thomas R. Fairchild
Instituto de Geociências, Universidade de São Paulo, São Paulo
trfairch@hotmail.com

ABSTRACT HOW TO PREPARE UNDERGRADUATE TERM PAPERS IN GEOSCIENCES. Term papers are educational tools for students to present a topic related to a discipline in the form of an academic text. They are part of the natural learning process of the students. However, the student often encounters more difficulty in elaborating reports than in learning about the subject matter related to the discipline itself. Moreover, useful information for the elaboration of reports is commonly dispersed throughout the literature on the subject. The aim of this guide is to orient undergraduate students in Geosciences on how to present well-structured and well-presented term papers with high quality texts. Here we bring together step-by-step instructions on organizing and developing undergraduate term papers, including tips on library research, text presentation, citations, and preparation of tables, figures and references.

KEYWORDS Geosciences; Term paper; Undergraduate education; Academic text.

RESUMO Relatórios são recursos didáticos empregados para que os alunos apresentem, na forma de texto acadêmico, um tema relacionado à disciplina em curso. São, portanto, parte do processo natural de aprendizagem dos estudantes. Muitas vezes, no entanto, o aluno enfrenta maior dificuldade na elaboração do relatório em si do que na aprendizagem sobre o tópico da disciplina. Além disso, as informações úteis para a elaboração de relatórios de disciplina comumente se encontram dispersas na literatura geral sobre o tema. O objetivo principal deste guia é orientar o aluno de graduação em Geociências a desenvolver relatórios bem estruturados e apresentados, que abordem com textos de qualidade os tópicos relacionados à disciplina. Está aqui reunido o passo-a-passo para a organização e desenvolvimento de um relatório, incluindo dicas importantes para pesquisa bibliográfica, apresentação do texto, citações, formatação de tabelas, figuras e referências.

PALAVRAS-CHAVE Geociências; Relatório; Graduação; Texto acadêmico.



 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: