Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

c122p

Produção de animações computadorizadas em flash para o ensino básico de Geociências

Versão integral PDF

Toscani R.
Univ. Brasília, Inst. Geociências, Campus Univ. Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70910-900 Brasília, DF.
toscanisilveira@gmail.com

França G.S.
Univ. Brasília, Inst. Geociências, Campus Univ. Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70910-900 Brasília, DF.
georgesand@unb.br

Rezende E.S.
Univ. Brasília, Inst. Geociências, Campus Univ. Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70910-900 Brasília, DF.
eduardosrezende@gmail.com

Matos, D.R.
Univ. Brasília, Inst. Geociências, Campus Univ. Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70910-900 Brasília, DF.
deb.rmatos@gmail.com

Abstract: The production of images, videos or didactic animations with the objective of teaching and disseminating Geoscience knowledge to the public is insignificant in Brazil, compared to more developed countries. Due to the lack of educational teaching elements, this project was developed to produce and provide a quality, didactic and interactive material about Geoscience and Seismology for teachers from elementary to undergraduate levels. The construction of the animations was accomplished using the Adobe Flash® 9.0 r45 program, which allows construction of vector images with movement. Finally, this didactic material has already been presented with broad approval to an audience of over 500 people in many places, such as universities, public schools and extension weeks. Besides, it was realized an online research, divulgated by the page of the Seismologic Observatory of University of Brasilia on social networks, with 316 participants. The coefficient of approval by the participants was 85.2%. The respondents specially enjoyed the themes, the didactic and quality of the animations.

Keywords: Mantle plume, lava lamp, experimentation by analogy, Geosciences teaching.

Resumo: No Brasil, a produção de imagens, vídeos ou animações didáticas com a finalidade de popularizar e ensinar o conhecimento de Geociências para o público leigo é ínfimo se comparado a países mais desenvolvidos. Devido a essa carência de elementos de ensino foi desenvolvido este projeto que visa produzir e proporcionar um material de qualidade, didático e interativo, para professores desde o ensino fundamental até a graduação, mais especificamente na parte de Geociências voltada para a Sismologia. A construção das animações foi realizada pelo programa Adobe Flash® 9.0 r45 o qual permite a construção de imagens vetoriais com movimento. Vale salientar que o material didático já foi explanado para um público superior a 500 pessoas em diversos locais como em universidades e escolas públicas com ampla aprovação. Além disso, foi realizada pesquisa na internet, divulgada pelo perfil do Observatório Sismológico da Universidade de Brasília em redes sociais, contando com a participação de 316 pessoas, em que se evidenciou a aprovação dos participantes em 85,2%, quanto à temática, didática e qualidade das animações.


Palavras-Chave: Ensino de Geociências, Sismologia, Animações Computadorizadas.

http://dx.doi.org/10.20396/td.v13i3.8651221

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: