Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

A história recente das Ciências da Terra como estratégia de ensino para confrontar representações epistemológicas ingênuas

Versão integral PDF

Leonor Bonan
Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias, Universidad de Buenos Aires, lbonan@de.fcen.uba.ar

Abstract RECENT EARTH SCIENCE HISTORY AS A TEACHING STRATEGY TO CONFRONT NAIVE VIEWS OF SCIENCE In this work we try to make visible some epistemological aspects that are usually hidden by teaching. To do that we expose in a schematic way the recent evolution of the research domain associated to mantle convection. The analysis allows to indicate that epistemological aspects should be included in the undergraduate courses of Geology and Geophysics

Keywords: Earth Science history, scientific activity, teaching strategy

Resumo Este trabalho procura evidenciar aspectos epistemológicos ocultos no ensino. Para tanto, apresenta de forma simplificada a evolução das pesquisas sobre convecção no manto e explora a controvérsia existente entre modelos diferentes. A partir dessa análise, indica-se que aspectos epistemológicos deveriam ser considerados no ensino superior de Geologia e Geofísica

Palavras-chave: História das Ciências da Terra, atividade científica, estratégia de ensino

 

 

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: