University of Campinas Geosciences Institute

 

Events dates / Deadlines
Issues

Save the date / Call for papers

A revista Terræ publica simultaneamente as edições online de 2016 e 2017. As edições impressas acham-se temporariamente suspensas, pois os editores reconhecem que a internet oferece formas mais eficazes para disseminar rapidamente os resultados das pesquisas. As reformulações do periódico objetivam ampliar a abrangência, combinando redução de custos com rapidez de publicação. Cada vez mais a revista consolida a tendência de cobrir temas multidisciplinares que revelem formas de interação das Geociências com as diferentes áreas do conhecimento humano. A edição de Terræ 2017 é inteiramente dedicada ao tema GEOPARQUES.

A revista aceita trabalhos e comunicações em Português, Inglês e Espanhol.

Chamada de trabalhos / CALL FOR PAPERS

Uma vez recuperado o tempo de ausência na web, a edição de Terræ 2018 tornar-se-á uma boa opção para publicação de artigos científicos. O volume deverá reunir contribuições referentes a GEOÉTICA, tema que permite acomodar abordagens diferenciadas que revelem as inter-relações entre a sociedade e os ecossistemas terrestres.

O sistema de submissão e avaliação de artigos científicos está em pleno funcionamento, sendo feito exclusivamente pelo E-mail: terrae@ige.unicamp.br. Nosso sítio web está à sua disposição.

Esperamos sua visita e participação!

Os editores.


10/01/2018- 16:31 pm

Chamada de trabalhos/ Call for papers para o Volume 15, 2018

Novas contribuições são aceitas para o volume 2018 de Terræ.

Data limite 30.abril.2018


10/01/2018- 16:31 pm

Chamada de trabalhos/ Call for papers para os eventos:

VIII GeoSciEd 2018 – the 8th Quadrennial Conference of the

International Geoscience Education Organisation (IGEO)

Geosciences for Everyone –

VIII Simpósio Nacional de Ensino e História de

Ciências da Terra / EnsinoGEO-2018

Geociências para Todos –

Campinas – Sao Paulo – Brazil, July 2018

Acesse o site: http://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/en/.

Data limite 11.fevereiro.2018


11/01/2018- 13:40 pm

Livro "Geologia do Brasil”, 2012: Reserve já seu exemplar, sem despesas de remessa.

Visite o endereço eletrônico: www.editorabeca.com.br


Os editores
Campinas, janeiro de 2018.

 

Earth System Science for undergraduate Geology and Geography courses, Campinas, Brazil

Full version PDF

Celso Dal Ré Carneiro
Dept. Geosciences Applied to Teaching, Institute of Geosciences, University of Campinas (Unicamp), cedrec@ige.unicamp.br

Pedro W. Gonçalves
Dept. of Geosciences Applied to Teaching, Institute of Geosciences, University of Campinas (Unicamp), pedrog@ige.unicamp.br

ABSTRACT

A discipline as Earth System Science (ESS) is expected to give a deeper understanding of Earth as an integrated system and the function played by each of its different subsystems. A deeper and integrated view of the Geosciences branches should be developed instead of aproaching them as isolated disciplines. A proposal has been performed during the last 12 years with undergraduate geology and geography students at the University of Campinas, São Paulo, Brazil, adopting an understanding of field and laboratory activities as essential for Earth System Science teaching. Students are invited to explore each one of the terrestrial spheres, focunsing on interactions between them; they should also recover some relationships between nature and human society. This approach helps future geologists and geographers to construct a more informed social perspective and, at the same time, to enable a future geography teacher to better face his/her challenges, because they can accommodate the knowledge on ESS to their personal experiences and interests. Among the core concepts of the discipline is an understanding of links between science, technology, society, and environment, and the historical and epistemological aspects of modern studies on the dynamics of Planet Earth

KEYWORDS

Education, Geology, Earth System Science, college level, sustainability

 

Volume 14, 1-2Tv14

Volume 13, 1-2Tv13

Volume 12, 1-2Tv12

Volume 11, 1-2ct11

Volume 10, 1-2cterrae102013

Volume 9, 1-2T9g

Volume 8, 1-2terrae_8_1

Volume 7, 1-2

Volume 6, 1-2

Volume 3,4,5

Volume 2

Volume 1

 

A PDF reader is required to view the article files. Make the download here: Adobe Acrobat or Foxi