Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

 

Volume 8, n1TD81G

Volume 7, n1

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

O conteúdo desta página requer uma versão mais recente do Adobe Flash Player.

Obter Adobe Flash player

capap

Uma proposta prática de aprendizado para a disciplina de Geologia Urbana

Versão integral PDF

Sueli Yoshinaga Pereira, Pedro Wagner Gonçalves,Heraldo Campos Cavalheiro Navajas Sampaio

ABSTRACT A PROPOSAL OF PRACTICAL LEARNING FOR THE DISCIPLINE OF URBAN GEOLOGY. This article describes a learning proposal of an Urban Geology discipline, with emphasis on fieldwork, that has been applied in the Geology undergraduate course of the University of Campinas (UNICAMP). The discipline aims to develop among students a critical awareness of the performance and social function of a geologist. This perspective in behind the practical approach adopted throughout the term. Each programmatic subject is attended by a specific theoretical lesson, followed by a field visit and, eventually, a workshop. The three-year-experience shows that most students understand the proposal and the importance of their attendance; however, there is a group of students that keep passive and develop a cartorial attitude towards learning. Eventually, although this innovation had been tested three times with only eighty students, the final results are considered positive.

Keywords Teaching of Geosciences, fieldwork, geological hazards, urban geology

RESUMO Este trabalho apresenta uma proposta de aprendizado aplicada na disciplina de Geologia Urbana oferecida pelo curso de Geologia da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) aos estudantes do 5° ano, com ênfase para os trabalhos de campo. Pelo tipo de abordagem adotado ao longo do semestre, a disciplina visa despertar nos estudantes uma consciência crítica da futura profissão de geólogo e qual a sua função social. Para cada tema do programa foi montada uma aula teórica, seguida de visita de campo e finalizada com uma oficina. A experiência de três anos indica que parcela significativa dos alunos compreende a proposta e a importância de sua participação, mas há um grupo que permanece passivo e desenvolve atitude cartorial diante do ensino. Embora a inovação tenha sido testada somente três vezes, envolvendo pouco menos de 80 alunos, assinalamos que os resultados foram satisfatórios

PALAVRAS-CHAVE Ensino de Geociências, trabalhos de campo, riscos geológicos, Geologia Urbana

 

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: