Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

103pq

Movimento de consolidação nacional de novas bases para o Ensino de Geociências

Versão integral PDF

Carlos Alberto Lobão Cunha
Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

Abstract This contribution of the event "Interfaces Geosciences and Education: 40 years of experience (1973-2013)" has divided the concerns of the geological community in regard to educational issues into three distinct phases. Specifically for the second phase of this process it describes recommendations from the community, which have been decisive for production of a Minimal Curriculum for the Geology courses. The set of guidelines on Teaching of Geology in Brazil can be summarized as follows: (1) the ideal profile of a Geologist, as defined during preceding events (in Camboriu/SC and Belo Horizonte/MG), is the basic parameter for changes in Geology Teaching; (2) any form of specialization courses in Geology should be avoided; (3) field activities are essential for the formation of a geologist and should lead Teaching Geology from the beginning to end of a course, (4) MEC is asked to fund the activities of the Eschwege Geology Centre due to its well-known importance at the national level; (5) an evaluation of teaching by teachers and students of Geology should be constant; (6) the organizations related to this sector should discuss ways to evaluate and monitor Teaching of Geology; (7) the geological community repudiates the governmental educational policy, as the privatization of public universities, and argues MEC to maintain research and teaching in these institutions; (8) the geological community believes that there should be ongoing discussion in schools about full implementation of the curriculum and teaching methodology; (9) the Geology courses should discuss and contribute to deeper democratization in Brazilian universities. Citation: Cunha C.A.L.S. 2014. Movimento de consolidação nacional de novas bases para o Ensino de Geociências. Terræ Didatica, 10(3):171-177. <http://www.ige.unicamp.br/terraedidatica/>.


Keywords : Curriculum guidelines, curricula, higher education, Geology, university, professional regulation.


Resumo Este artigo do evento "Interfaces Geociências e Ensino: 40 anos de experiências (1973-2013)" divide em três fases distintas as manifestações das preocupações da comunidade geológica em relação a questões educacionais. O trabalho situa o envolvimento e a participação organizada da comunidade na segunda fase desse longo processo, da qual resultaram recomendações determinantes para o ensino de graduação. O conjunto de orientações sobre o Ensino de Geologia no Brasil pode ser sintetizado da seguinte forma: (1) recomenda-se o perfil ideal do geólogo definido durante os eventos de Camboriú/SC e o Simpósio de Belo Horizonte/MG como parâmetro básico para mudanças no Ensino de Geologia; (2) deve-se evitar qualquer forma de especialização nos cursos de Geologia; (3) as atividades de campo são essenciais para a formação do geólogo e devem centralizar o Ensino de Geologia, do início ao final do curso; (4) solicita-se ao MEC o custeio das atividades do Centro de Geologia Eschwege; (5) deve haver constante avaliação do ensino pelos professores e alunos dos cursos de Geologia; (6) as entidades do setor devem discutir formas para avaliar e acompanhar o Ensino de Geologia; (7) a comunidade geológica repudia a política educacional do governo, de privatização das Universidades Públicas, e defende que cabe ao MEC manter a pesquisa e o ensino nessas instituições; (8) a comunidade geológica entende que deve haver discussão permanente nas escolas sobre implementação do currículo pleno e metodologia do ensino; (9) os cursos de Geologia devem discutir e contribuir para profunda democratização nas universidades brasileiras.


Palavras-chave: Currículo mínimo, Educação Superior, Geologia, universidade, regulamentação profissional, mudança curricular.

 

 

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: