Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

c122p

O Curso de Geologia da UFRJ perante as Diretrizes Curriculares Nacionais: possíveis impactos no perfil do egresso

Versão integral PDF

Material suplementar

Amanda Goulart Rodrigues
Laboratório de Geologia Sedimentar, Instituto de Geociências, UFRJ. Rio de Janeiro – RJ.
rodriguesag.geo@gmail.com

Abstract:The aim of this paper is to analyze the curriculum changes in the Geology undergraduate course of UFRJ against the National Curriculum Guidelines, to identify the possible impacts in the egress profile. A comparative and qualitative analysis of the curricula was done together with lecturers’ interviews. The curriculum changes consist in: (1) the reduction of courses’ theoretical-practical hours; (2) the inclusion of 420 hours of extension activities; (3) the inclusion of Supervised Internship and Healthy and Safe courses; and (4) the inclusion of theoretical hours in the Field Trip courses. Two impacts were identified: (1) better preparation to labor market, developing geologists more autonomous and attentive to social issues; and (2) detriment in basic conceptual training, making it difficult to solve complex geological problems. It is suggested the monitoring the implementation process semiannually, in order to assist in the detection of inconsistencies and in the planning of future revisions.

Keywords: Curriculum. Geosciences. Geologist.

Resumo:O objetivo desse trabalho é analisar as mudanças ocorridas na grade curricular do curso de graduação em Geologia da UFRJ frente às Diretrizes Curriculares Nacionais para identificar quais serão os possíveis impactos no perfil do egresso. Para isso foi realizada uma análise comparativa e qualitativa das grades curriculares e entrevistas com docentes. As mudanças curriculares consistiram na: (1) diminuição de horas teórico-práticas em disciplinas; (2) inclusão de 420 horas em atividades de extensão; (3) inclusão das disciplinas de Estágio Supervisionado e de Saúde e Segurança; e (4) inclusão de horas teóricas nas disciplinas Geologia de Campo. Dois impactos foram identificados: (1) melhor preparação para o mercado de trabalho, gerando geólogos mais autônomos e atentos às questões sociais e (2) prejuízo na formação básica conceitual de modo a dificultar a resolução de problemas geológicos complexos. Sugere-se acompanhamento semestral do processo de implementação para auxiliar na detecção de inconsistências e no planejamento das futuras revisões.

Palavras-chave: Grade curricular. Geociências. Geólogo.

DOI: 10.20396/td.v14i2.8651612

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: