Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

V10_1P

A concepção sobre "natureza" e "meio ambiente" para distintos atores sociais

Versão integral PDF

Joseane Aparecida Euclides dos Santos
Graduanda em Licenciatura em Ciências da Natureza, Escola de Artes, Ciências e Humanidades - EACH - Universidade de São Paulo - USP,

Rosely Aparecida Liguori Imbernon
Professor Associado da Escola de Artes, Ciências e Humanidades - EACH - Universidade de São Paulo - USP

Abstract THE CONCEPTION ABOUT "NATURE" AND "ENVIRONMENT" FOR DIFFERENT SOCIAL ACTORS. This study aimed to identify Nature and Environment concepts presented by new students in School of Arts, Sciences and Humanities - EACH, University of Sao Paulo - USP; students in the 7th semester in Nature Science Licensure (LCN) in EACH-USP; students of the project University of the Third Age (UNATI) in EACH; students of the preparatory classes from the organization Educação e Cidadania para Afrodescendentes e Carentes (EDUCAFRO) and teachers of public schools from São Paulo. The methodology applied consists in questionnaire with questions that provide the groups a free answer, without the media influences. The results have indicated that as well as it occurs in the scientific community, also the groups have no consensus about "nature" and "environment". However, we observed a tendency to associate "nature" to nature ecosystems, using ecology terms. Therefore, "environment" is associated to space, to urban life, antroposphere.

Keywords: Environmental education, Nature, Environment.

Resumo Neste trabalho buscou-se identificar a construção e significados de "Natureza" e "Meio ambiente" apresentada por alunos ingressantes e graduandos do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza (LCN) da Escola de Artes, Ciências e Humanidades - EACH/USP; participantes do projeto de extensão Universidade Aberta à Terceira Idade (UNATI) da EACH/USP; alunos do curso preparatório para o vestibular da organização não governamental Educação e Cidadania para Afrodescendentes e

 

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: